Samsara

Πολύ πριν εμφανιστεί ο Βουδισμός στην Ινδία, οι πεποιθήσεις και οι παραδόσεις των Ινδουιστών είχαν αρχίσει να ταλαντεύονται. Μια σημαντική αρχή ήταν η «μετενσάρκωση» («transmigration» ή πιο γνωστή ως «reincarnation»). Η αρχή αυτή υποστηρίζει ότι όλα τα έμβια όντα πεθαίνουν και γεννιούνται ξανά και ξανά.

Η αναγέννηση μας στην επόμενη ζωή βασίζεται στη συμπεριφορά μας στην προηγούμενη ζωή μας. Αυτή η αναγέννηση συμβαίνει ξανά και ξανά. Με την εμφάνιση του Βουδισμού στην Ινδία γύρω στο 500 π.Χ., η πεποίθηση των Ινδουιστών στη μετεμψύχωση αυξήθηκε. Η σύγχρονη βουδιστική φιλοσοφία αναφέρεται στο Κάρμα που είναι ένα υποπροϊόν των δοξασιών των αρχαίων Ινδουιστών στη μετεμψύχωση και τη μετενσάρκωση.

Σύμφωνα με την βουδιστική σκέψη, όλα τα έμβια όντα είναι «αιχμάλωτα» σε έναν ατελείωτο κύκλο γέννησης, θανάτου και αναγέννησης σε ένα από τα έξι πεδία της ύπαρξης (Σαμσάρα στα σανσκριτικά, ή αλλιώς «ο κύκλος της ζωής και του θανάτου»). Το κάθε όν ξαναγεννιέται σε ένα από τα 6 πεδία προς τα πάνω ή προς τα κάτω της κλίμακας ανάλογα με τον βαθμό καθαρότητας του ή την έλλειψη αυτής, και τις καλές πράξεις του στην προηγούμενη ύπαρξη. Όλα τα όντα που βρίσκονται και κινούνται μέσα στα έξι πεδία της ύπαρξης, είναι καταδικασμένα στον θάνατο και την αναγέννηση σε έναν επαναλαμβανόμενο κύκλο που κρατάει επ’άπειρο – εκτός αν το ον απαλλαγεί από την επιθυμία και επιτύχει την φώτιση. Όλα τα όντα ξαναγεννιούνται σε χαμηλότερο ή υψηλότερο πεδίο ανάλογα με τις πράξεις τους ενώ ήταν ακόμα ζωντανά. Όλα έχουν παγιδευτεί σε αυτόν τον τροχό της ζωής, όπως το αποκαλούν οι Θιβετιανοί. Κάποιος μπορεί να διαφύγει μόνο με την επίτευξη της Φώτισης. Αυτό περιλαμβάνει και την αρχή του Κάρμα και της καρμικής τιμωρίας. Μόνο όσοι πετύχουν την φώτιση, οι Μποσάτσου (Μαχαγιάνα, Bosatsu –Mahayana-), οι Ράκανς (Θεραβάντα, Rakans –Theravada-), και οι Νιγιοράι (Ταθαγκάτα ή Βούδες, Nyorai -Tathagata or Buddha-), ξεφεύγουν από τον κύκλο της γέννησης και του θανάτου, τον κύκλο του πόνου, τον κύκλο της σαμσάρα.

Για να ξεφύγει ένα Ον από τον κύκλο πρέπει:

  1. είτε να πετύχει την Φώτιση (Buddhahood)
  2. είτε να ξαναγεννηθεί στη Δυτική Αγνή Γη του Βούδα Αμιντά (Amida Nyorai’s Western Pure Land), να εξασκηθεί εκεί και να πετύχει εκεί την φώτιση. Όποιος ξαναγεννιέται σε αυτήν την Αγνή Γη δεν είναι πλέον παγιδευμένος στον κύκλο της Σαμσάρα, και μπορεί να αφιερώσει όλες του τις προσπάθειες για την επίτευξη της φώτισης
  3. είτε να ασκήσει το γρήγορο μονοπάτι της Βατζραγιάνα (Ταντρικός ή Εσωτερικός Βουδισμός).

Τα έξι πεδία των έμβιων όντων στο επίπεδο της επιθυμίας περιλαμβάνουν:

τρεις χαμηλότερες κατηγορίες, οι οποίες ονομάζονται τα τρία μονοπάτια του κακού, ή τρεις κακές καταστάσεις, και που ορίζονται ως δυσμενείς ή κατώτερες γεννήσεις:

  1. η κόλαση (σανσκριτικά: naraka), οι κάτοικοι της κόλασης, που βασανίζονται από την αποστροφή, την απαίτηση της τιμωρίας και το μίσος
  2. τα πεινασμένα φαντάσματα (preta), τα βασανισμένα πνεύματα, που βασανίζονται από την φιλαργυρία και την πλεονεξία
  3. τα ζώα (tiryagyoni), που βασανίζονται από την πλάνη, τον φόβο και την άγνοια

και τρεις υψηλότερες κατηγορίες:

  1. οι άνθρωποι (manuṣya), που βασανίζονται από την προσκόλληση
  2. οι ημίθεοι, οι ζηλότυποι θεοί (Asura), οι αντί-θεοι, που βασανίζονται από τον φθόνο
  3. οι Θεοί (Deva), που βασανίζονται από την υπερηφάνεια

Ας σημειωθεί ότι εφόσον όλες αυτές οι διαφορετικές νοητικές καταστάσεις έχουν επίδραση στον άνθρωπο, είναι θεμιτό να θεωρήσουμε όλες αυτές τις καταστάσεις ως μέρη των ανθρώπινων ψυχολογικών καταστάσεων.

Οι Βουδιστές παρέχουν τέσσερα επιπλέον πεδία για τα φωτισμένα όντα:

  1. Sravaka Άρχατς
  2. Pratyeka Βούδες
  3. Μποτισάτβες
  4. Βούδες

Αυτά σε συνδυασμό με τα προηγούμενα έξι πεδία, διαμορφώνουν τους «δέκα κόσμους».

Στην Μαχαγιάνα και στην Βατζραγιάνα, αναφέρεται ότι ο τρόπος του θανάτου ενός Όντος δείχνει τον κόσμο στον οποίο θα ξαναγεννηθεί. Στο Verses on the Structure of the Eight Consciousnesses λέει: «Για να γεννηθεί κάποιος στους Αγίους, το σώμα πρέπει να ελευθερωθεί από την κορυφή του κεφαλιού, για τα Deva από τα μάτια, για τον Άνθρωπο από την καρδιά, για τα Πεινασμένα Φαντάσματα από την κοιλιά, για τα Ζώα από τα γόνατα, και για την Κόλαση από τα πέλματα».

Στην Σαμπάλα αναφέρεται:

Ανάμεσα στις διάφορες μορφές ύπαρξης, δεν υπάρχει πραγματικά ουσιαστική διαφορά μόνο διαφορά στο Κάρμα. Σε καμία από αυτές η ζωή δεν είναι χωρίς όρια. Ωστόσο, μόνο ως άνθρωπος μπορεί κάποιος να πετύχει την φώτιση. Για αυτό ο Βουδισμός εκτιμά το ανθρώπινο πεδίο της ύπαρξης πολύ περισσότερο από ότι το πεδίο των θεών και μιλάει για το «πολύτιμο ανθρώπινο σώμα». Η ενσάρκωση ως ένας άνθρωπος θεωρείται ως μια σπάνια ευκαιρία στον κύκλο της Σαμσάρα για να ξεφύγει κάποιος από τον κύκλο και είναι μια πρόκληση και υποχρέωση των ανθρώπων να αντιληφθούν αυτήν την ευκαιρία και να προσπαθήσουν να πετύχουν την απελευθέρωση (φώτιση) …….. Αν και οι θεοί βιώνουν μια πολύ μακρά, ευτυχισμένη ζωή ως ανταμοιβή για τις προηγούμενες καλές πράξεις, είναι ακριβώς αυτή η ευτυχία που αποτελεί τη βασική τροχοπέδη στην πορεία τους προς την απελευθέρωση, καθώς δεν μπορούν να αναγνωρίσουν την αλήθεια του πόνου.

 1.       Deva, Το πεδίο των Θεών (Πεδίο Ευδαιμονίας)

Το πεδίο των Θεών είναι το πεδίο της Ευδαιμονίας. Ένα πεδίο γεμάτο με θεϊκά όντα γεμάτα χαρά. Τα Deva κατέχουν θεϊκές δυνάμεις, κάποια μάλιστα κυβερνούν ουράνια βασιλεία. Τα περισσότερα ζουν σε απόλυτη ευτυχία και μεγαλείο. Ζουν για αμέτρητους αιώνες, αλλά ακόμη και τα Deva ανήκουν στον κόσμο του πόνου (σαμσάρα) – γιατί οι δυνάμεις τους δεν τους επιτρέπουν να δουν τον κόσμο του πόνου και τα γεμίζουν με υπερηφάνεια. Το πεδίο των Deva αναφέρεται και ως βασίλειο των θεών, επειδή οι κάτοικοί του είναι τόσο ισχυροί μέσα στο ίδιο το πεδίο τους, που σε σύγκριση με τους ανθρώπους, μοιάζουν σαν τους θεούς της Ελληνικής ή της Ρωμαϊκής μυθολογίας. Ωστόσο, ενώ τα Deva αναφέρονται ως θεοί, δεν είναι αθάνατα, παντογνώστες, ή παντοδύναμα, και δεν ενεργούν ως δημιουργοί ή κριτές στο θάνατο. Το μειονέκτημα αυτού του πεδίου είναι ότι τα πράγματα είναι τόσο πολύ άνετα εκεί, που αυτά τα όντα αμελούν εντελώς να εργαστούν για την φώτιση. Αντ ‘αυτού, χρησιμοποιούν σταδιακά το καλό κάρμα που είχαν συσσωρεύσει στο παρελθόν και στην συνέχεια πέφτουν σε χαμηλότερη αναγέννηση.

2.       Asura, Το πεδίο των Ημίθεων

Το πεδίο των ημίθεων είναι το βασίλειο του θυμού, της ζήλιας και του συνεχούς πολέμου. Οι Ασούρας είναι ημίθεοι, ημιευλογημένα όντα, ισχυρά, σκληρά και εριστικά.  Σαν τους ανθρώπους, είναι εν μέρει καλά και εν μέρει κακά. Βρίσκονται σε αυτό το πεδίο λόγω των πράξεών τους που βασίζονται στην ζήλια, στην έριδα και στον πόλεμο. Λέγεται ότι οι Ασούρας βιώνουν μια πιο ευχάριστη ζωή από τους ανθρώπους, αλλά μαστίζονται από τον φθόνο για τους Θεούς, τους οποίους βλέπουν ακριβώς όπως τα ζώα βλέπουν τον άνθρωπο. Το πεδίο των Ασούρα αναφέρεται και ως το πεδίο των  Τιτάνων, το πεδίο των Ζηλιάρηδων Θεών, το πεδίο των Ημίθεων ή των Αντίθεων. Μερικές φορές επίσης αναφέρεται και ως «πεδίο των δαιμόνων» κάτι που μπορεί να προκαλέσει σύγχυση, επειδή τα όντα από το πεδίο της κόλασης αναφέρονται επίσης ως δαίμονες μερικές φορές.

3.       Human, Το πεδίο των Ανθρώπων

Το ανθρώπινο πεδίο βασίζεται στο πάθος, την επιθυμία, την αμφιβολία, και την υπερηφάνεια. Η φώτιση είναι μέσα στις δυνατότητές των όντων του ανθρώπινου πεδίου που είναι και καλά και κακά, όμως οι περισσότεροι άνθρωποι είναι τυφλωμένοι και εξαρτημένοι από τις επιθυμίες τους. Μια ανθρώπινη αναγέννηση θεωρείται ότι είναι κατά πολύ η πιο συμφέρουσα από όλες τις πιθανές επαναγεννήσεις σε Σαμσάρα γιατί μέσα σε αυτό το πεδίο μπορεί κάποιος  να εξασφαλίσει άμεσα την φώτιση στην παρούσα ή σε μελλοντική γέννηση. Αυτό οφείλεται στις μοναδικές δυνατότητες που προσφέρει η αναγέννηση σε αυτό το πεδίο. Μια ανθρώπινη αναγέννηση θεωρείται ότι έχει τεράστιες δυνατότητες όταν χρησιμοποιείται σωστά, όμως συνήθως καταναλώνουμε την ανθρώπινη ζωή στις υλιστικές μας επιδιώξεις, και καταλήγουμε να ενισχύουμε άχρηστα συναισθήματα, σκέψεις και πράξεις.

4.       Animal, Το πεδίο των ζώων

Το πεδίο των ζώων βασίζεται σε ισχυρές νοητικές καταστάσεις ανοησίας και προκατάληψης που καλλιεργήθηκαν σε προηγούμενη ζωή ή ζωές.

5.       Hungry Ghosts, Το πεδίο των Πεινασμένων Φαντασμάτων

Το πεδίο των Πεινασμένων Φαντασμάτων χαρακτηρίζεται από μεγάλη λαχτάρα και αιώνια πείνα. Πρόκειται για μια αναγέννηση που βασίζεται στην ισχυρή κτητικότητα και την επιθυμία που καλλιεργήθηκαν σε προηγούμενη ζωή ή ζωές. Τα Πεινασμένα Φαντάσματα είναι συνεχώς πολύ πεινασμένα και διψασμένα, αλλά δεν μπορούν να ικανοποιήσουν αυτές τους τις ανάγκες. Στην Θιβετανική έκδοση του Bhavacakra αυτά τα όντα εμφανίζονται με στενό λαιμό και μεγάλες κοιλιές. Αυτό αντιπροσωπεύει το γεγονός ότι οι επιθυμίες τους, τους βασανίζουν, αλλά είναι εντελώς ανίκανα να τις ικανοποιήσουν.

6.       Hell, Το πεδίο της Κόλασης

Το κατώτερο και χειρότερο πεδίο, πλήττεται από τα βασανιστήρια και χαρακτηρίζεται από επιθετικότητα. Πρόκειται για μια αναγέννηση που βασίζεται σε ισχυρά επίπεδα μίσους που καλλιεργήθηκαν σε προηγούμενη ζωή ή ζωές. Η Βουδιστική άποψη της Niraya διαφέρει σημαντικά από εκείνη των περισσότερων μονοθεϊστικών θρησκειών στο ότι αυτοί που τιμωρούνται σε αυτό το πεδίο δεν είναι παγιδευμένοι σε μόνιμη βάση. Αντίθετα, παραμένουν εκεί μέχρι το αρνητικό τους κάρμα να εξαντληθεί, οπότε ξαναγεννιόνται σε ένα άλλο πεδίο.

======= To κείμενο είναι ένα συνονθύλεμα από προσωπικές γνώσεις και διάφορα κείμενα του ίντερνετ.  — Άντα Μανωλά

Category: Uncategorized, Ημερολόγιο · Tags:

Comments

One Response to “Samsara”
  1. Ο/Η Anatolia Magdalene λέει:

    Αντα σ ευχαριστουμε για αλλη μια φορα για τις πολυτιμες γνωσεις που μας περεχεις
    και για ολων των ειδων της βοηθειας σου για την εξεληξη μας.

Επικοινωνήστε μαζί μας

Pranic Healing Light - Αντα Μανωλά
Λεωφ.Γαλατσίου 59, Γαλάτσι
τ. 210 20 23 213 - 6977 347 916
ada@PranicHealingLight.gr

Newsletter

 

0000000111111100000000011111000000011111111100000500000000000000000000000000000000555000366778800033304444444300333330005555555566777699988886702222263 ·